AZ AMERIKAI ELNÖKVÁLASZTÁSOKON A HINTAÁLLAMOKRA IRÁNYUL A LEGNAGYOBB FIGYELEM

Swingstates2012

2012. július 10-ei állás: a hintaállamok sárgával, a valószínűleg Romneyra szavazók pirossal, a valószínűleg Obamára szavazók kékkel jelölve

Amint Obama elnök és Mitt Romney volt massachusettsi kormányzó mostantól novemberig a kampány-körutakat járják, néhány útszakaszon nagyobb lesz a forgalom.

Minden szavazat és minden szavazó fontos, s minden államot meglátogatnak majd a jelöltek vagy megbízottaik. Kampánystábok és politikai akcióbizottságok hirdetésekkel árasztják majd el az étert, és telefonon vagy levélben keresik meg a potenciális szavazókat. De a legtöbb figyelmet messzemenően néhány– akár kicsi, akár nagy–államra fogják árasztani, mivel ezek választói adják majd le az amerikai elnökválasztást eldöntő szavazatokat.

Ezek a csatatér államoknak (battlefield states) is nevezett hintaállamok (swing states) aránytalanul nagy szerepet játszanak a kampányban és a választásban, mivel egyik jelöltet sem támogatja a szavazók jelentős többsége. Mind az Obama, mind a Romney kampánystáb tudja, hogy mely államok fognak valószínűleg vagy biztosan rájuk szavazni, de ezek a ‘biztos’ államok nem tudják majd azt a mágikus 270-es számot produkálni, ami november 6-án a győzelmet jelenti. Ez a szám az 538-tagú, az egyes államokat népességük szerint reprezentáló Elektori Kollégium szavazatainak a többségét jelenti.

Az Elektori Kollégium rendszere alapján lehetséges, hogy valaki úgy nyeri el az elnökséget, hogy nem kapja meg a tényleges választói szavazatok többségét—így történt ez 2000-ben is. Ezért az elnökválasztás során a politikai pártoknak minden egyes államért külön meg kell küzdeniük.

A Cook Politikai Riport (Cook Political Report) nevű független választáselemző csoport adatai alapján ha július 2-án tartanák a választásokat, Romney 191 elektori szavazatot kapna azoktól az államoktól, amelyek valószínűleg vagy biztosan őt támogatják, Obama Elnök pedig 201-et. Cook adatai szerint Coloradóban, Floridában, Iowában, Nevadában, New Hampshire-ben, Ohióban és Virginiában 85 elektori szavazat sorsa bármerre dőlhet, Michiganben, Pennsylvaniában és Wisconsinban 46 szavazat Obama felé hajlik, Észak-Karolinában 15 pedig Romney felé. Más szóval, mindkét jelölt ettől a 11 államtól várhatja a győzelméhez szükséges szavazatokat, s ezért rengeteg figyelmet fordítanak rájuk.

Július 10-én Romney Coloradóban kampányolt, míg az elnök Iowában volt. Biden alelnök Nevadában tartózkodott. Az USA Today július 9-i számának egyik cikke szerint a hintaállamok TV-nézői „nem menekülhetnek az amerikai politika történetében vitathatatlanul legintenzívebb korai hirdetésáradattól”, ugyanakkor az ország többi részében „csak akkor láthatóak a TV-ben az elnökjelöltek kampányhirdetései, amikor a hirdetésekről tudósítanak”.

Az USA Today idézte Darrel West politológust, miszerint „egy hintaállamban a kampány része vagy”, de „minden más helyen kívül állsz rajta”.

David Paul Kuhn politikai tudósító a RealClearPolitics 2011. március 4-i számában, tehát több mint egy évvel azelőtt, hogy a republikánus jelölt személye ismertté vált, megjósolta a hintaállamok csatáját. A 2012-es csatatér-államok közül sokan, különösen Florida, Ohio, Virginia, Wisconsin és Colorado, biztosan kiszámíthatóak voltak, mivel az utóbbi néhány választás során az elektorok megoszlása igen szoros volt.

Kuhn azt mondta, hogy a 2008-as választásnál az Obama kampány előnyére vált, ahogyan a szavazók a 2008-as tőzsdei összeomlásra reagáltak, és a közvélemény-kutatási adatok szerint Floridában és Ohióban ekkor mozdult el némileg a közvélemény az ő irányába. De arra is figyelmeztetett, hogy az elmúlt választások, beleértve a kormányzói és a kongresszusi félidős választásokat is, nem bizonyultak alkalmasnak arra, hogy eljövendő szavazásokra következtessünk belőlük.

Kuhn arra is felhívta a figyelmet, hogy a hintaállamokban a kampányok a kampánypénzek helytelen felhasználására csábíthatják ellenfeleiket.

„Óvakodjanak a hintaállam-őrülettől! A politikusok néha arra ösztönzik a kampányokat, hogy vesztésre álló esetekben is invesztáljanak (ha ez számukra hasznos)…A kampányok azt akarják, hogy az ellenfél megnyerhetetlen ügybe invesztáljon”, írta, beleértve azt is, hogy az ellenfeleiket készpénz, személyzet és más források túlzott mértékű felhasználására késztetik.

A tájékozódni kívánók számára a www.270towin,com weboldal feltett egy internet és mobil-alapú interaktív eszközt, amellyel mindenki megjósolhatja magának, hogy novemberben hogyan fognak szavazni a hintaállamok, és az elektori szavazatok milyen kombinációja biztosíthatja, hogy egyik jelölt elnök lehessen.  Július 10-ei, tehát igen friss felmérési adatok alapján 10 államot jelöl határozatlannak és még 15 lehetséges szoros helyzettel is számol.

Forrás: In U.S. Elections, “Swing State” Voters Get the Most Attention. | By Stephen Kaufman | DOS Staff Writer | 11 July 2012

 

This entry was posted in Society & Values and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.