HOGYAN KELL ELINDÍTANI ÉS FENNTARTANI EGY BLOGOT?

Letölthető angol nyelvű pamflet

Letölthető angol nyelvű pamflet

Az internet és a közösségi média hatására az emberek másképpen hozzák létre, találják és osztják meg az információkat—az egyszerű tudomásul vétel helyett maguk is alkotnak különféle információ-tartalmakat.

A blogok élen járnak e változásban. A blogolás lehetővé teszi, hogy bárki, akinek van számítógépe és internet kapcsolata, megoszthassa gondolatait a világgal. Tekintsük át tehát a blog indításához és fenntartáshoz szükséges lépéseket.

Határozd meg a célodat

Először is gondold át, hogy miért akarsz blogot indítani:

• A helyi közösségeddel kapcsolatos híreket akarod megosztani?

• Ismertségre vágyó fényképész vagy, aki így akarja bemutatni a munkáit?

• Szakértő vagy valamilyen témában?

Azután döntsd el, hogy milyen közönséget szeretnél elérni, s őket milyen témák érdeklik. A politika, a sport, a szórakozás, a technika és az üzlet mind népszerű, általános témák, amelyek igen alkalmasak a kezdéshez. A legsikeresebb blogok azonban inkább egy-egy konkrétabb tárgyra szorítkoznak.

Például a blogod „technika” helyett összpontosíthatna a legújabb Android táblagépekre. „Üzlet” helyett írhatnál az orvos-technológiai üzlet beindításáról.

Építsd fel a blogodat

A következő lépés az, hogy a blogod platformján, kinézetén és címén gondolkodj.

A technológia állandóan változik. Vannak, akik egyszerűen a Twittert használják úgy, mint egy 140 karakteres mikroblogot, mások a Tumblrt alkalmazzák fényképek, linkek és videók gyors posztolására, a legtöbben azonban weboldalnak tekintik a blogot, amelyre rendszeresen írhatnak és megoszthatják másokkal.

Számos ingyenes platform van, amelyeken percek alatt el lehet indítani egy blogot, a magasabb szinten álló felhasználók közül sokan azonban inkább fizetnek egy szolgáltató cégnek, hogy valamivel jobban befolyásolhassák a blog formáját és jellemzőit.

A dizájnt illetően a legtöbb szolgáltatásban vannak olyan alap-sablonok, amelyekkel el lehet indulni, a kereskedelmi cégek pedig több ezret kínálnak, melyek között mindenki találhat az ízlésének megfelelőt. Ha nagyon egyedi oldalt akarsz, bízd a tervezését egy grafikusra.

Íme, két jó tipp, amelyek szempontjából mindegy, hogy melyik utat választod: Az első az, hogy a témához kell igazítani az oldal általános megjelenését. Például egy celeb-pletykákkal foglalkozó blog használhat merész színeket és nagybetűs, szembeötlő címeket, míg egy öko-barát anyagokról és fenntarthatóságról szólóhoz inkább a finomabb külső és a zöldes színek illenek. A második az, hogy optimalizáld mobilra. Mostanra már nem kellemes plusz, hanem kifejezett elvárás, hogy az új blogod jól nézzen ki a mobil eszközökön is.

És most érünk a blog elnevezéséhez. A tökéletes név megtalálása legalább annyira tudomány, mint művészet kérdése, néhány tipp mégis jól jöhet. Az első az, hogy könnyű legyen megjegyezni, kimondani és leírni. A második az, hogy kerüld a számok és kötőjelek használatát, valamint az aláhúzást. A harmadik pedig az, hogy ne használd más cégek vagy termékek márkanevét vagy védjegyét.

Válaszd ki a formáját

Sokan internetes naplónak használják a blogot, ahol megoszthatják a gondolataikat. Az olvasók szempontjából azonban hasznos lehet, ha a tartalomhoz igazítod a formát. Például:

• Hírek: Ha eseményekről tudósítasz, tégy úgy, mint egy újságíró és a lehető legobjektívebb módon írj, hogy megalapozd a blogod hitelességét.

• Interjú: Ha interjút készítesz valakivel, kérdés-felelet formában tedd.

• Mit hogyan: Ha meg akarod tanítani az olvasókat arra, hogy hogyan tegyenek vagy csináljanak valamit, szedd rövid pontokba a mondanivalódat (épp úgy, mint az itt olvasott pontok).

• Utazás: Ha érdekes helyeken szerzett benyomásaidat szeretnéd megosztani az olvasókkal, használd fel az utazás során készített kép- és hanganyagot.

• Ismertetés: Ha új gyártmányokkal vagy alkotásokkal kapcsolatos véleményedet akarod megosztani, légy őszinte, s kérd az olvasókat saját véleményük közlésére is.

Határozd meg a gyakoriságát

Ha megtaláltad a formát, döntsd el, hogy milyen gyakran fogsz publikálni. Naponta egyszer? Hetente kétszer? Minden csütörtök reggel kilenckor? Ha szabályos időközönként publikálsz, az olvasóid jobban tudják majd, hogy mikor keressék az új posztokat.

Gyakran a téma szabja meg az időbeosztást. Ha sportról írsz, posztolhatsz például közvetlenül a kedvenc csapatod kosárlabdameccsei után. Ha politikával foglalkozol, az év nagy részében talán havonta jó néhányszor, de egy-egy fontos választás idején akár naponta többször is publikálhatsz.

Találd meg a saját hangodat

Ha egyik olvasód becsukná a szemét és megpróbálná elképzelni, hogy egyenesen hozzá beszélsz, hogyan írna le téged? A blogod „hangja” az az egyedi lendület és stílus, amit csakis te tudsz létrehozni. Néha már az első naptól kezdve adott, máskor csak idővel, az írás során alakul ki.

Divatszakértő vagy talán, aki magabiztosan megmondja az olvasóinak, hogy mi lesz a legújabb divat? Az is lehet, hogy te vagy az átlagpolgár hangja, aki megmondja, hogy a kormány politikája milyen hatással van a városodra.

Vagy esetleg lelkes utazó vagy, aki örömmel osztja meg másokkal az új élmények izgalmát. Tiéd a választás lehetősége.

Befejezésül néhány intelem és tanács

• Ez nem a pénzről szól! Bár a blog másféle események és vállalkozások indítására is szolgálhat (előadások tartása, könyvügyek, tanácsadói munka), a legjobb, ha nem vársz tőle pénzt.

• Igen fontos a következetesség. Nem könnyű blogot írni—a blogok 95 százaléka abbamarad. Akkor tudod az olvasókat megnyerni és megtartani, ha rendszeresen és következetesen publikálsz.

• Legyen vastag a bőröd! Ha megengeded az olvasói kommenteket, számíts másféle és szélsőséges nézetek felmerülésére is. Nem mindenki osztja a véleményedet, de egy élénk vita arra utal, hogy beletaláltál valamibe.

• Csak kezdj hozzá! Sokan addig akarnak várni a blog-indítással, amíg minden tökéletes lesz, s ezért végül soha nem kerül rá sor. Még egy napot se várj vele! Indítsd el ma, hadd hallják a hangodat!

HOGYAN SZEREZZ KÖZÖNSÉGET?

• Légy média-szakértő. Ne pusztán képernyőn megjelenő szöveget nyújts a közönségednek, hanem építs be másféle média-eszközöket is, így merész, nagy képeket, lenyűgöző videókat, tweeteket és infografikát.

• Használd ki a közösségi médiát! Ha ezen keresztül forgalmazod és reklámozod a blogodat, a mondanivalód elterjed az olvasói hálózaton.

• Tégy fel listákat. Az olyan cikkek, mint például „A takarékos utazás 10 legjobb módja” sokáig fennmaradnak, mert működnek. Az emberek szeretik a gyors, rövid információkat.

• Tarts kapcsolatot az emberekkel. Keresd és ismerd meg a környezetükre hatással lévő embereket, s ne felejts el kapcsolatot teremteni a konferenciák és események résztvevőivel—igen, a valós életben!

• Legyen jó a blogod tartalma! Semmi sem pótolhatja az olvasásra és megosztásra érdemes tartalomra fordított kemény munkát. Mint Steve Martin komikus mondta valamikor, „Légy annyira jó, hogy ne lehessen nem figyelni rád!”

Ez a kiadvány egy népszerű New York-i bloggerrel együtt készült

Forrás: Starting and Maintaining a Blog

 

 

This entry was posted in Society & Values and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.