KORÁBBI VILÁGKIÁLLÍTÁSOK

A szerző Joan Sherer, az amerikai külügyminisztérium könyvtárának, a Bunche Library-nek a munkatársa; a cikk a Bunche Electronic Newsletter c. kiadványban jelent meg.

A 19. század óta vannak világkiállítások, avagy vásárok. Először Európában rendeztek ipari kiállításokat. Az 1851 és 1938 közötti vásárok témaköre az iparosodás volt; elsősorban a gyártásra és a kereskedelemre koncentráltak.

1851-ben Londonban nyílt meg a The Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations (A világ országainak nagy iparcikk-kiállítása). A vásár középpontja a Kristálypalota volt. A 23 hektárnyi területű vas és üveg szerkezetet Sir Joseph Paxton tervezte. Mintegy 30 ország 15.000 kiállítója vett részt rajta. Többek között nyomdákat, textilipari gépeket, és gőzgépeket állítottak ki. Az amerikaiak kiállításán Cyrus McCormick aratógépek, Colt lőfegyverek, Singer varrógépek, a Morse távíró, Goodyear gumianyagok, sebészeti eszközök, valamint Jersey mozdonyok szerepeltek.

Párizsi kiállítás, 1889

Párizsi kiállítás, 1889

A londoni kiállítás sikere nyomán sok új kiállításra került sor. Párizsban számos Expositions Universelle-t rendeztek; az 1889. évi kiállítás központi darabja az Eiffel-torony volt. Gustave Eiffel tornya 300 méterrel magasodott a sokaság feje fölé. A tornyot 1909-ben, a bérleti idő lejártával le kellett volna bontani. Az volt a szerencse, hogy rádióhullámokat továbbító antennaként is szolgált, s így megmenekült a szétveréstől.

Chicago adott otthont az 1893-as World’s Columbian Exposition-nek, magyarul Kolumbusz világkiállításnak. Ezzel azt kívánták megünnepelni, hogy Kolumbusz Kristóf 400 évvel korábban tette meg első útját az Újvilágba. Ezen fordult elő először, hogy a külföldi kiállítók gazdag történelmük és kultúrájuk bemutatása érdekében külön pavilonokat emeltek.

White City-Chicago Világkiállítás, 1893

White City-Chicago Világkiállítás, 1893

A kiállítás Fehér Város néven vált ismertté, mert minden épület külseje fehér volt. Olyan termékek debütáltak itt, mint a Cream of Wheat zabpehely, a Juicy Fruit rágógumi és a Pabst Blue Ribbon sör. A fő attrakció a 80,5 méter magas óriáskerék volt. Erre 2160 ember fért fel egyszerre, és mérnöki csodának számított.

1939-re az iparról és a kereskedelemről a kulturális témákra tolódott a hangsúly. Az 1939-40-es vásár témája a Building the World of Tomorrow, azaz a jövő világának építése volt. A nagy világválság pusztító évei után ezzel akarták felébreszteni a reményt.

New York-i Világkiállítás, 1964

New York-i Világkiállítás, 1964

Az 1939-es vásárnak New York City adott otthont. Hatalmas George Washington szobrot emeltek az elnök beiktatásának 150. évfordulója tiszteletére. Az RCA pavilonban új találmány szerepelt: a televízió. A General Motors, a Westinghouse, a B.F. Goodrich, a Ford Motors, a Chrysler és az AT&T pavilonjai jövőbeli terveiket mutatták be.

1964-65-ben ismét New York volt a vásár házigazdája. A téma ezúttal Peace through Understanding, azaz ’megértéssel a békéért’ volt. A helyszín ugyanaz volt, mint 1939-ben: a queensi Flushing Meadows. A hangsúly az amerikai kultúrán és technikán volt. Sztárszerep jutott az űrkutatásnak is. Az amerikai űrparkot (U.S. Space Park) a NASA és a védelmi minisztérium szponzorálta. Meg lehetett tekinteni a második emberes űrrepülésnél használt Mercury-űrkapszulát.

Az amerikai vállalatok ismét megmutatták eredetiségüket és találékonyságukat. A General Motors pavilon neve Futurama volt. A mozgó székeken ülő látogatók bepillantást nyerhettek abba, hogy milyen lesz az élet a jövőben.  A Ford Motors sem akart lemaradni: új Mustang modelljével rukkolt ki. Ötven cabriót vetettek be, amelyek végigszállították a látogatókat a kiállításon.

Walt Disney számos kiállító rendelkezésére bocsátotta számítógépes animációs képességeit. A PEPSI az It’s a Small World (Ez egy kis világ) kiállítással tisztelgett az UNICEF előtt. Disney életnagyságú dinoszauruszokat és barlanglakó ősembereket is készített a Ford Motors pavilonnak és a General Electric forgó auditóriumának, továbbá és egy animációs Abraham Lincoln utánzatot az Illinois pavilonnak. A Disney kiállításokat a bejutásra várakozó látogatók hosszú soráról lehetett felismerni.

A világkiállítások (vásárok) 1851 óta számos közös jegyet mutatnak. Oktató, informatív és szórakoztató jellegűek, s kapcsolódási pontot kínálnak a világszerte élőknek. Idén Milánón a sor, hogy gyarapítsa a világkiállítások történetét.

 

This entry was posted in Society & Values, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.